Säännöt, turvallisuus ja mallinnukset


Tärkeintä on pitää koko ajan mukana terve maalaisjärki, noudattaa Suomen lakia ja kunnioittaa muita pelaajia ja heidän peliään!

Turvallisuus

Käytössä on turvasana, joka on "TURVASANA". Silloin toisen pelaajan pitää lopettaa se, mitä ikinä olikaan tekemässä. Turvasanan käyttäjän ei tarvitse selittää miksi käytti turvasanaa. Turvasanan sijaan voi käyttää myös off-gamea ("Off, älä vedä noin kovaa.")

Käytössä on myös fade-out -mekaniikka: jos haluat lähteä pelitilanteesta ilman, että siihen kiinnitetään huomiota nosta käsi otsalle silmiä varjostamaan. Muut eivät tällöin kiinnitä millään tapaa huomiota poistumiseen, vaan jatkavat peliä sivuuttaen asian täysin.

Jos peli on tarpeen keskeyttää esimerkiksi jonkin vaaratilanteen vuoksi, huudetaan "HOLD!". Kaikki tämän kuulevat toistavat myös "HOLD", jotta tieto kulkeutuu varmasti kaikille. Tällöin kaikkien täytyy heti lopettaa peli. Tilanne täytyy selvittää ja pelinjohtaja kutsua paikalle. Peliä saa jatkaa vasta kun pelinjohto on antanut luvan.

Jos joku pelaaja käyttäytyy huonosti, sääntöjen tai hyvän tavan vastaisesti, etkä halua itse huomauttaa (tai hän ei kuuntele huomautustasi), voit tulla sanomaan asiasta pelinjohdolle, joka ottaa sen hoitaakseen. Emme hyväksi pelissä minkäänlaista ahdistelua tai häirintää, syrjintää tai kiusaamista.

Epelin larpeissa ei hyväksytä ahdistelua ja häirintää (paitsi hahmojen toimintana pelissä, kaikkien osapuolten rajoja kunnioittaen). Tavoitteena on luoda yhdessä turvallinen peliympäristö jokaiselle peliin osallistujalle. Epelin peleissä sovelletaan häirinnän vastaista materiaalipakettia. Peliin osallistuvan tulee tutustua materiaaliin huolellisesti ja sitoutua omalla toiminnallaan edistämään turvallista peliympäristöä ja torjumaan häirintää.

Off-game ja peliohje -merkit

Off-gamen merkki on käsi nostettuna nyrkkiin otsalle. Off-game-merkkiä ei tarvitse turhaan käyttää, jos sanot vaan nopeasti jotakin lähellä olevalle pelaajalle ("Off-game, mikä sun hahmon nimi olikaan?") tai jos istut esimerkiksi sivussa lukemassa off-game -muistiinpanojasi.

Peliohje taas on ohje, joka kertoo jotain, mitä tapahtuu in-game. Peliohjeita voi tulla pelinjohdon puolesta, jolloin ne ovat yleensä oleellinen osa juonten etenemistä ja suunniteltua pelikokemusta. Peliohjeita voi myös itse antaa muille pelaajille tai sellaisia saattaa saada muilta pelaajilta. Jos hahmosi esimerkiksi lukitsee jonkin oven taialla, kiinnitä oveen lappu, jossa lukee "Peliohje: ovi on lukittu taikuudella."

Tavarat ja in-game varastaminen

Muiden off-game tavaroihin ei saa koskea! Muiden omaisuutta, myös pelinjohdon antamia proppeja, tulee käsitellä huolella eikä mitään saa hajottaa ilman, että on saanut omistajalta luvan siihen.

In-game tavaroissa perussääntö on, että älä varasta tai takavarikoi mitään tiedottamatta asiasta pelinjohdolle. Joidenkin esineiden puuttuminen voi torpata peliin suunnitellun juonen ja siksi pelinjohdon tulee olla tietoinen siitä, mistä esineet löytyvät. Muista palauttaa kaikki toisille kuuluvat tavarat pelin jälkeen!

Konfliktitilanteet

Fyysinen tappelu

Toista ei saa satuttaa oikeasti! Fyysinen tappelu mallinnetaan teatteritappelulla tai hidastetuin liikkein koskettamatta toista.

Poikkeuksena etukäteen sovitut ja skriptatut taistelukohtaukset, joiden kohdalla asesäännöt ja mallinnukset voidaan sopia etukäteen pelaajien toiveiden mukaan. Kaikki tällaiset suunnitelmat pitää kuitenkin sopia myös pelinjohdon kanssa etukäteen.

Muista, että väkivaltatilanteissa kiinnostavaa pelattavaa on yleensä se, miten konflikti muuttaa hahmojen välistä dynamiikkaa eli keskity pelaamaan sitä.

Aseet

Mitään aseita saa ottaa peliin mukaan vain pelinjohdon luvalla tai ohjeistuksella. Pelissä käytetään lähinnä teatteriveitsiä tai lateksimiekkoja. Pelkästään proppikäytössä tai tarkasti etukäteen sovituissa ja pelinjohdon hyväksymissä kohtauksissa voidaan käyttää myös tylppiä metalliteriä, mutta näitä ei missään nimessä ikinä saa käyttää konflikteissa edes uhkailuun ilman että asiasta on etukäteen sovittu kaikkien asianomaisten ja pelinjohdon kanssa.

Proppiaseet eivät ole kovinkaan kestävää tekoa, joten minkäänlaista asetta ei koskaan saa fyysisesti vääntää tai tempaista toisen kädestä. Lähtökohtaisesti se, jolla on ase, kontrolloi tilannetta ja jos haluat riisua jonkun aseista fyysisellä hyökkäyksellä, on asiasta sovittava kyseisen pelaajan kanssa.

Ampuma-aseet ovat aina tyhjiä jäljitelmiä. Airsoft-aseet tulee huolella tarkistaa, tyhjätä kuulista ja hyväksyttää pelinjohdolla. Asetta käyttävä huutaa ampuessaan "laukaus" ja kohde, mihin tähtää, esim. "laukaus Johnin jalka". Kohde päättää itse, osuuko vai ei: mitä kauempana on ja mitä enemmän liikkuu, sen vaikeampi osua.

Jos pelissä on nuolia, tikkoja tai muita oikeasti teräviä asioita, käytetään niitä vain sovitulla paikalla ja sovituin turvajärjestelyin eikä niitä koskaan, missään tilanteessa käytetä toisen hahmon uhkailuun.

In-game kuoleminen

Pääsääntöisesti hahmot eivät kuole peleissä. Hahmon kuolema käytännössä blokkaa kaiken muun pelin muiden hahmojen osalta, joten jos haluat hahmosi kuolevan, on asiasta sovittava etukäteen pelinjohdon kanssa. Jos hahmosi joutuu pelissä uhkaavaan tilanteeseen, onnistuu hahmosi pelastautumaan täpärästi tai vain haavoittuu.

Intiimimallinnus

Suudelma

Suudelmaa mallinnetaan laittamalla kämmenet vastakkain ja suutelemalla omaa kämmenselkää, tai vähintään kaksi omaa sormea toisen suulle ja niiden pussaus. Suutelemista voidaan mallintaa myös hieromalla nenänpäitä vastakkain, mutta tästä on ehdottomasti sovittava vastapelaajan kanssa etukäteen!

Seksi

Pelissä tuskin on mahdollista harrastaa seksiä, mutta jos niin käy, käyttäkää jompaa kumpaa alla esitellyistä menetelmistä.

- Offissa puhuminen: tilanteen voi käydä läpi kuvailemalla offissa esimerkiksi hahmojen tunnetiloja ja tilanteen tunnelmaa (esim. "hahmoni vaikuttaa ujolta mutta selvästi nauttii"). Jos joku keskeyttää tilanteen, antakaa lyhyt peliohje siitä, mitä on meneillään.

- Ars amandi: kummatkin koskettelevat toistensa käsiä kyynärpäiden alapuolelta (kämmeniä, sormia, rannetta jne), ja kosketuksen laatu kuvaa hetken laatua, esim. hellä/kovemmat otteet, missä määrin osapuolet osallistuvat jne. Tekniikalla voi saada tunnepeliä ilman offia.

Jos haluatte antaa muille tilaisuuden epäillä jotakin, voitte palata yleisiin tiloihin hiukset ja vaatteet epäjärjestyksessä. Muistakaa kuitenkin, että hahmot ovat hyvän tapakasvatuksen saaneita aateliston edustajia.

Käytä turvasanaa, jos sinulle tulee läheisyydestä tai pelitilanteesta liian epämukava olo! Kunnioita aina vastapelaajan rajoja, älä kysele äläkä painosta. Ja kommunikoi aina omat rajasi, niin vastapelaajallasi on turvallisempi olo pelitilanteissa.

Taikaesineet ja -liemet

Kaikissa taikaesineissä ja liemissä tulee olla peliohjelappu, jossa kerrotaan mitä esine tekee tai miten liemi vaikuttaa. Jos esim. loitsit tuolin niin, että se puraisee siihen istuvaa, kirjoita näkyvä lappu tuoliin, esim. "Peliohje: tuoli puraisee kun istut siihen. Vaikutus lakkaa, kun joku purkaa kirouksen (melko helppo purkaa)."

Kaikkiin taikaliemiin ja -esineisiin tulee aina kysyä lupa pelinjohdolta, jotta ne eivät sekoita pelinjohdon suunnittelemia juonia.

Taikuus

Vain muutamalla hahmolla on oma taikasauva ensimmäisessä pelissä. Jos hahmolla on lainasauva oppituntia varten tai satunnainen esim. salakauppiaalta ostettu taikasauva, se ei toimi kunnolla eikä mahdollista kovinkaan voimakkaita tai mutkikkaita loitsuja. Yleensä ottaen kuitenkin sauvataikuus on nopeampaa ja täsmällisempää, muttei yhtä voimakasta tai pitkäkestoista kuin perinteinen magia.

Osa hahmoista käyttää pelissä esimerkiksi loitsulauluja tai -runoja. Usein loitsut ovat pitkähköjä ja niiden langettamiseen menee aikaa. Harva voimakaskaan taikoja osaa kovin montaa erilaista taikaa! Jos loitsun vaikutus tulee ilmi sanoista, reagoi sen mukaisesti. Jos vaikutus ei ole ilmeinen, loitsija antaa lyhyen peliohjeen.

Jos johonkin esineeseen/alueeseen on langetettu pitkäkestoisempi kirous, asiasta jätetään kirjallinen peliohje. Pääsääntöisesti pelaaja saa päättää, pystyykö oma hahmo purkamaan muiden langettamat mutkikkaatkin taiat. Jos kuitenkin jokin taika on speksattu erityisen voimakkaaksi niin että vain muutamat hahmot pystyvät purkamaan sen, ilmoitetaan asiasta selvästi peliohjeessa.

Jotkut taikuuden lajit, kuten rituaalitaikuus on speksattu melko tarkasti. Näistä lisätietoa tuonnempana.

Kielet

Yleisesti suomi kuvaa pelissä venäjää, jota kaikki pelihahmot puhuvat. Kaikki hahmot osaavat myös ranskaa. Ranskaa voidaan mallintaa pitämällä sormet näkyvästi ristissä pään päällä ja kertomalla, että hahmosi puhuu nyt ranskaa.

Muut kielet mallinnetaan puhuttaessa pääsääntöisesti käyttämällä oikeasti kyseistä kieltä tai englantia.

Kirjoitetussa tekstissä useimmat kielet mallinnetaan liittämällä suomenkieliseen tekstiin selkeästi tekstin ylälaitaan off-game -tieto siitä, millä kielellä teksti on ingame kirjoitettu. Jos hahmosi ei osaa kyseistä kieltä, et voi lukea kirjoitusta, vaikka kirjoitukset ovat oikeasti suomeksi. Osa vieraskielisistä teksteistä (esimerkiksi loitsusanat) voivat olla myös kirjoitettuna kyseisellä kielellä.

Suuremman draaman sääntö

Pyri pelaamaan tilanteet mahdollisuuksien mukaan siten, että niistä koituu mahdollisimman hyvää draamaa kaikille osapuolille. Esimerkiksi juoruile, mokaile hahmossasi, tee salakuuntelu helpoksi ja levitä kiinnostavia tietoja ja uutisia. Huomioi kuitenkin, että tämä on pelikampanja, eikä kaikkia salaisuuksia kannata heti ensimmäisessä pelissä paljastaa! Osalla hahmoista on salaisuuksia, jotka on suorastaan tarkoituskin pitää salaisuuksina - pelinjohto pitää kyllä myös huolen, että ne salaisuudet tulevat julki, joiden julkituominen tuo erityisesti peliä sinulle tai muille.

Mainio keino toisten draaman tukemiseen on olla kiinnostunut näiden hahmojen asioista: reagoi muiden hahmojen ongelmiin sekä kysele ja keskustele näiden kanssa näiden jutuista. Älä kuitenkaan tarjoa helppoja ratkaisuja muiden hahmojen ongelmiin, koska ne saattavat olla heidän pelinsä keskeistä pelisisältöä.

Suuremman draaman sääntö ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki riidat ja draama täytyy käydä kovaäänisesti ja julkisesti. Muista, että muillakin on omat juonensa ja ihmissuhdedraamansa pelattavana, joten siirrä mieluummin kovaääninen riitely ja asioiden selvittely toiseen huoneeseen tai pihalle - ne joita asia kiinnostaa, voivat tulla salakuuntelemaan tai seuraamaan näytelmää!

Muista myös, että larppi ei ole kilpailu! Pelin pohjimmainen tavoite on tehdä mielenkiintoinen elämys kaikille. Hahmojen tavoitteet ovat sitä varten, että larpissa olisi tekemistä ja syntyisi mielenkiintoisia tilanteita.

Metatieto

Huomioi vastapelaajien rajat ja pelimukavuus, pelin säännöt ja pelinjohdon ohjeistukset. Tällainen metatiedon käyttö on pakollista, eikä haittaa vaikka se rikkoisi pelin illuusion, sillä turvallisuus on kaikkea muuta tärkeämpää.

Juonten rytmitys ja valikointi: priorisoi joitain juonia koska tiedät niiden olevan tärkeitä omalle tai muiden pelille, tai ajoita juonia tietyllä tavalla, koska tiedät että se tekee pelistä paremman.

Hankkiudu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, koska se tekee kaikkien osallisten pelistä siistimmän: esimerkiksi hahmosi päättää lähteä kävelylle ulos muuten vaan, vaikka oikeasti lähdet sinne siksi että tiedät että ulkona tapahtuu pian siisti kohtaus.

Sovi kanssapelaajien kanssa joitain peliin sopivia kohtauksia etukäteen, koska niin saatte pelistä enemmän irti (esim. tappelukohtaus negakontaktien välillä).


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita